Іванна Мазур: «Підготовка дитини до шкільного життя залежить від батьків»
02.08.2016 13:06

Сучасних батьків хвилює питання про готовність дитини до навчання в школі. Але не завжди вони знають, як це визначити. Учитель початкових класів СЗШ № 29 Іванна Мазур (фото) розповіла, чому так важливо підготувати дитину до першого класу, як це зробити, і що саме означає готовність дитини до школи.

Прийнято вважати, що дитина готова до навчання тільки тоді, коли вміє читати, рахувати. Це хибна думка. Відомі педагоги і психологи довели, що це мало впливає на успішне навчання у школі. Добре, якщо дитині цікаво і навчання відбувається без жодного примусу. Але, якщо дитина через свої вікові та фізіологічні особливості не може осягнути того, що від неї хочуть батьки, тоді це не лише не принесе жодного результату, а й нашкодить. Навчання має бути природнім потягом до пізнання чогось нового і тільки за бажанням дитини.

- То що таке готовність?

- Це рівень психологічного розвитку, який і створює умови для подальшого успішного навчання. Майбутній школярик «починається» із позитивного ставлення до школи, з бажання пізнати багато нового та цікавого. Це мотиваційна готовність. Дитина чітко розуміє, що таке школа та виявляє інтерес до навчання.

Часто батьки підсвідомо, не розуміючи, навіюють дитині страх перед навчанням ще з дошкільного віку. Рекомендую уникати таких фраз: «Таких як ти, до школи не візьмуть, бо туди беруть гарних (чемних…) дітей!» або,  якщо дитина виявляє супротив, не хоче йти в садок, кажуть: «Йди в садок, бо в школі набагато важче. Ще попросишся в садочок і не раз!!!»

Всі ці фрази не лише лякають дитину, але й відштовхують від навчання. І ще, навіть не почавши вчитися, дитина не хоче йти, бо боїться. Такими фразами батьки залякують дітей, виховуючи замкнутість і невпевненість у своїх силах.

- Неправильна мотивація погано впливає на учнів. Як треба поводитися батькам, щоб не зашкодити малюкам?

- Краще дитині сказати: «Ти молодець, вже зовсім дорослий! Я люблю тебе! Незабаром ти підеш до школи і розказуватимеш мені багато цікавого, бо щодня дізнаватимешся щось нове й пізнавальне». Корисною буде гра дитини «у школу», де спочатку роль вчителя виконуватиме мама, а потім дитина. В такому віці діти обожнюють навчати своїх улюблених звірят. Цією грою ми заочно, весело та цікаво ознайомлюємо зі школою та правилами для учнів.

Розумова готовність дитини, яку батьки повинні розвивати перед навчанням, полягає в тому, щоб дитина сприймала навколишній світ через проведені сімейні дні на природі, цікаві поїздки, походи в театри та музеї. Неймовірні враження від слухання цікавої книги, яку прочитала перед сном мама. Все це розвиває інтелектуальний компонент розумової готовності.

Батьки повинні сприяти формуванню допитливості, цікавості, переживати почуття задоволення від набутих знань, захоплення від виконання цікавих інтелектуальних завдань. Але найголовніше те, що все це дитина отримує від найрідніших людей! Жодного дня без книги! Можливо, гучно сказано. Але! Ніхто не каже про «Пригоди Тома Сойєра».

Виховання казкою в дошкільному віці  відіграє важливу роль. Ми можемо не лише навчити слухати, а й чути. Можемо обговорити події, що відбулися, охарактеризувати героїв і їх поведінку.

Найкраще те, коли дитина бачить, що читати потрібно, бо так робить і тато, і мама. Такі сімейні вечори читання є корисними, бо розвивають мовлення, пам’ять, увагу, мислення. А ще й коли ця казочка «оживе», і дитина,  наприклад стане Червоною Шапочкою, тато – вовком, а мама – бабусею, тоді ми розвиваємо ще й артистизм, театральні здібності і сміливість  до виступів, висловлювання власної думки.

- Що має знати і  вміти дитина, яка йде до школи?

- Важливо не вчити читати, а розвивати мовлення, не вчити писати, а сприяти розвитку дрібної моторики руки. До початку навчання у школі дитина має володіти такими поняттями як «більше», «менше», «стільки ж», «короткий і довгий», «старший і молодший». Це все ми можемо вчити на прогулянці, на зупинці біля супермаркету, порівнюючи автомобілі. Дитині буде цікаво і пізнавально.

Оскільки провідним видом діяльності дошкільників є гра, то дитина безпосередньо, граючись, може ознайомлюватися з живою чи неживою природою та соціальними явищами. Батьки повинні сформувати вміння спостерігати та узагальнювати явища і на основі цього вчити робити висновки.

Також важливим є вольова готовність, яка проявляється в умінні керувати своєю поведінкою, сумлінно ставитися до обов’язків, вміння доводити розпочате до кінця. Важливим завданням у період підготовки до шкільного життя є виховання у дітей почуття відповідальності, організованості,  вміння поділитися і прийти на допомогу.

Успішність дитини багато в чому також залежить від функціонального розвитку і стану здоров’я. Тому дуже важливим є піклування батьків про збалансоване харчування, загартування організму, медичне обстеження.  Важливим є заздалегідь перевести дитину на режим дня максимально наближений до шкільного.

Також важливо розвивати емоційну готовність. Дитина має з бажанням, радістю, задоволенням та довірою вступати на шлях довжиною в 12 років. Але, щоб це відбулося легко, природно і без примусу, потрібно просто любити свою дитину. Адже кожна людина є особистістю, й тільки батьки найкраще розуміють потреби дитини та почуття. І зроблять все, щоб вона була щасливою й розумною. Дослухайтеся до своєї дитинки, тоді навчання приноситиме тільки радість. Бажаю успіху!

Розмовляла Лариса КУБСЬКА


Теги: учні, батьки, школа, Іванна Мазур, СЗШ № 29, перший клас

Читайте також:
Коментарі
avatar