Львівський аеропорт: питання відкрите
11.03.2010

ДП «Міжнародний аеропорт Львів», який є одним із ключових об’єктів у межах підготовки до Євро-2012, знову опинився у центрі скандалу. Аеропорт, після майже річних перепитій навколо оголошення та проведення конкурсу із визначення інвестора з будівництва нового терміналу, знову залишився на повній державній опіці. З інвестором – американською компанією IMTC MEI LLC – договору не підписано.

Тривалий час через конфлікт між екс-міністром транспорту та зв’язку України Йосипом Вінським та генеральним  директором аеропорту Олександром Загревою на кілька місяців було відтермінований початок конкурсу із визначення інвестора з будівництва нового терміналу Львівського аеропорту. У липні минулого року його таки оголосили. Далі громадськість очікувала на його підсумки. Визначення інвестора тривало кілька місяців, – як зазначали чиновники Мінтрансу, через відсутність учасників. Зі слів представників влади Львівщини, зокрема начальника головного управління містобудування, архітектури та просторового розвитку Львівської ОДА Степана Лукашика, через невдалий час оголошення конкурсу – сезон відпусток. Як наслідок відсутності інвестора – 1 жовтня 2009 року новий термінал розпочали будувати державним коштом. Виконавцем підготовчих робіт на суму 50,72 млн грн стала компанія «Альтіс-Холдинг». Через непідписання договору з інвестором компанія продовжує виконувати роботи з будівництва нового терміналу і зараз заявляє про можливість повністю збудувати цей об’єкт.

Бавимося у пошук інвесторів…

 Назву компанії – довгоочікуваного переможця – було оголошено лише 4 листопада 2009 року: IMTC MEI LLC. При цьому деякі чиновники зазначають, що конкурс так і не мав би жодного результату, якби не вказівки екс-глави уряду Юлії Тимошенко, яка пообіцяла, що тричі відтерміноване визначення інвестора таки завершиться відкритим аукціоном. Ю.Тимошенко тоді наголосила, що конкурс буде проведено за всіма світовими стандартами, а до участі у ньому допускатимуть лише компанії, які нададуть гарантії щодо фінансового забезпечення реалізації проекту.

Договір з інвестором Міністерство транспорту мало підписати за два тижні, тобто до 18 листопада 2009 року. Але цього так і не сталося. А 24 лютого 2010 року Кабмін ухвалює постанову про призупинення переговорів із американською компанією. Відповідно до цієї постанови, «закупівля робіт з будівництва нового аеровокзалу здійснюється Львівською обласною  державною  адміністрацією   за процедурою   закупівлі   в   одного   учасника  без  погодження  з Міністерством економіки». Цим учасником до оголошення нового конкурсу із визначення інвестора, за словами С. Лукашика, є компанія – «Альтіс-Холдинг» (концерн «Альтіс-Холдинг» спеціалізується на будівництві промислових комплексів, торгових та розважальних центрів, житлових будинків, компанія закінчує будівництво перону в аеропорту «Бориспіль» (Київ)). Для того, аби виконувати роботи, уряд виділив минулого тижня 100 млн грн. Загалом держава планує вкласти у новий термінал аеропорту 2010 року 360 млн грн. Всі кошти, витрачені з бюджету на новий термінал, інвестор, відповідно до умов тендеру, має повернути.

За словами віце-прем’єр-міністра України Івана Васюника, перемовини із американською компанією призупинено через те, що інвестор вніс низку додаткових умов до договору. Зокрема йдеться про державні гарантії на фінансування будівництва, додаткові умови щодо звільнення від податків та зборів, вимоги щодо штучного обмеження конкуренції у стокілометровій зоні довкола аеропорту, самовільне встановлення тарифної політики.

І досі невідомо, чи новий конкурс таки буде оголошено. Як повідомила прес-секретар Державної авіаційної адміністрації України Анна Слободянюк, Міністерство юстиції України зараз вивчає правові можливості для непідписання договору із переможцем попереднього конкурсу. Іван Васюник говорить про те, що зараз все ще триває завершальний процес у  перемовинах із американською кампанією та відбувається аналіз ситуації, що склалася. Віце-прем’єр не дає чіткої відповіді на запитання, чи буде, і головне - коли оголосять новий конкурс. Хоча, перебуваючи у Львові 26 лютого, він заявив, що Мінтранс розпочне підготовку документів для оголошення конкурсу. Іван Васюник, як завжди, запевняє, що держава в змозі збудувати цей термінал самостійно, а зміна влади жодним чином не вплине на зміщення строків будівництва терміналу і його таки побачать львів’яни до кінця 2011 року,  чи загалом реконструкції аеропорту з продовженням злітно-посадкової смуги, як і реалізації проекту Євро-2012 у Львові загалом.

Державна авіаційна адміністрація України також заявила про можливість підписання інвестиційного договору на будівництво нового пасажирського терміналу і керування майновим комплексом ДП «Міжнародний аеропорт «Львів» з ABM Wschod (Польща).

Сподівання на державний кошт

Про те, що перемовини із IMTC-MEI LLC не завершено, говорять і представники цієї  компанії. Нагадаємо, що від IMTC-MEI LLC лунали заяви, що компанія готова вкласти у розвиток трьох українських аеропортів – львівського, одеського, донецького – близько $500 млн.

Віце-президент IMTC-MEI з міжнародних операцій Шон Рейган у коментарі ZAXID.NET зазначив, що компанія веде перемовини щодо фінансування будівництва терміналу із ЄБРР та Міжнародною фінансовою корпорацією. Як відомо, капіталовкладення у будівництво нового терміналу становлять близько 1 млрд грн, ще близько 100 млн грн треба вкласти у інфраструктуру (можливе залучення інших інвесторів). Компанія була готова запропонувати проект, який передбачає зменшення капіталовкладень на 30%. Зазначимо, що проект нового терміналу, який виконувала компанія «Тебодін-Україна», також передбачав можливість зменшення витрат на 30%. Як зазначив у коментарі ZAXID.NET Степан Лукашик, зменшення кошторису проекту відбудеться, якщо інвестора так і не буде знайдено. У такому випадку вимогу УЄФА щодо підвищення пропускної спроможності аеропорту до 2 тис. пасажирів на годину буде виконано завдяки тимчасовому терміналу, який державним коштом будуватиме компанія «Siemens» та реконструкції існуючого. 

Представники компанії, своєю чергою, пояснюючи висунення додаткових вимог договору, зазначали, що такі гарантії потрібні установам, в яких компанія планує залучати кредити для реалізації проекту. Втім, основною причиною непідписання договору Шон Рейган називає те, що Іван Васюник та Олександр Загрева з самого початку не хотіли, аби американська компанія реалізовувала проект.

Олександр Загрева взагалі говорить про те, що IMTC-MEI LLC, є лише ланкою у ланцюгу махінацій, спрямованих на «прихватизацію» ДП «Міжнародний аеропорт Львів»: «Йдеться про київських високопосадовців. Недаремно умови проведення конкурсу змінювались. Спочатку йшлося про те, що інвестор буде власником нового терміналу,  а потім вже виник пункт щодо 30 років управління майновим комплексом».

Отже, за такої ситуації, швидше за все, інвестувати у новий термінал буде держава, в якої, як відомо, й так бракує коштів для того, аби здійснювати виплати за соціально захищеним статтями бюджету. Втім, усі посадовці переконують: зважаючи на те, що Євро-2012 – політичний проект, і «здати» його означатиме смерть для політичної команди, яка це зробить, гроші держава на нього знайде.

 

Попри те, хто збудує новий термінал Львівського аеропорту, до Євро-2012 ДП «Міжнародний аеропорт Львів» представлятиме собою комплекс, до складу якого входитиме термінал пропускною спроможність 1 тис. пасажирів на годину з відкритою стоянкою для автомобілів на 900 місць та підземним паркінгом на 400 місць. До 2020 року термінал планують розширити зі збільшенням пропускної спроможності до 2 тис. пасажирів на годину. Новий термінал – це триповерхова будівля із шістьма аеромостами, які одночасно зможуть приймати два літаки класу «Боїнг 767» і чотири літаки класу «Боїнг 737» та вісім окремих стоянок на пероні. На другій стадії розширення терміналу передбачено прибудову ще трьох мостів, які дозволять приймати два літаки класу «Боїнг 767» і один літак класу «Боїнг 737»  Загальна площа нового терміналу 41350 м кв.

Щодо теперішнього терміналу аеропорту, то, відповідно до проекту, передбачено реконструкцію з ціллю прийому VIP пасажирів та офіційних делегацій до ста людей на годину з обладнанням залів очікування та конференц-залів. Площа існуючого аеровокзалу 2600 м кв.

На базі дерев’яного пасажирського павільйону і незавершеного будівництва міжнародного сектору передбачається створення сучасного міжнародного терміналу для низькобюджетних авіакомпаній. Поле реконструкції складе 5000 м кв, термінал забезпечить пасажиропотік 300 осіб на годину.

Бюджет, виділений державою на виконання реконструкції і будівництва перерахованих будівель і споруд 159 млн грн.

Друга частина проекту - це проект реконструкції внутрішньомайданчикових та зовнішніх інженерних мереж, які мають забезпечити нормальне функціонування всього аеропорту після його реконструкції, яка включає в себе не тільки старий аеровокзал, а й злітно-посадкову смугу, три перони для паркування вітряних суден, будівля управління польотами, новий термінал з пасажиропотоком 1000 осіб на годину, тимчасовий термінал і привокзальну площу.

Наталія Єфіменко  ZAXID.NET


Читайте також:
Коментарі
avatar