Нова-стара виборча система
27.10.2012

Згідно із Законом України "Про вибори народних депутатів України” чергові вибори відбудуться 28 жовтня 2012 року. Вони проводитимуться за прийнятим законом, який зазнав певних змін, зокрема, щодо виборчої системи, прохідного бар’єру, суб’єктів виборчого процесу, грошової застави тощо.

Отже, кількісний склад Верховної Ради України, як і раніше, складає 450 депутатів. Натомість вибори депутатів цього разу будуть здійснюватися за змішаною (пропорційно - мажоритарною) системою. 225 депутатів обиратимуть за пропорційною системою у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками кандидатів у депутати від політичних партій, а ще 225 - за мажоритарною системою відповідної більшості в одномандатних округах.

Та найбільше цікавить: якими ж є сучасні вибори? Нині вони більше схожі на виставу зі старим традиційним сценарієм, але аж ніяк не на форму прямого народовладдя, за якою шляхом голосування формуються представницькі органи державної влади. Представники партій думають лише про себе. Вони нагадують переляканих учнів, які не встигли написати твір з української літератури, і на перерві оперативно одне в одного переписують одне і те ж, обмежуючись перефразуванням. Саме так складаються програми політичних партій, серед традиційних обіцянок яких: забезпечення райського життя, дешевого житла, боротьба з корупцією, і ще багато інших нездійсненних мрій.

Окрім цього, політичні партії ховаються за виправданнями, що вони буцімто борються з наболілими проблемами. Та збоку це більше схоже на "боротьбу з вітряками”. Адже у них упродовж останніх 20- ти років вже неодноразово була можливість проявити ініціативу щодо внесення певних змін у законодавство для покращення життя українців і таки реально втілити їх у життя, але чи хтось намагався щось зробити? Справа в тім, що всі представники партій думають лише про свій "зовнішній вигляд”, та забувають або не переймаються "внутрішнім". Саме тому вони занадто сильно його "малюють”, ніби готуються до конкурсу краси, і чомусь не думають про такі речі, як відповідність обіцяного у їхніх програмах до виконаного.

Але чому людей так легко ввести в оману, чому вони вірять у пусті обіцянки? А тому, що люди до кінця не можуть зрозуміти всієї ситуації. А для повного розуміння суспільству потрібна опозиція, потрібна для того, щоб воно не було обмануте, "не дрімало”, а мислило і могло знайти вихід з конфлікту та розумілося у ситуації.

В ідеалі опозиція повинна бути настійливою, стійкою у боротьбі за владу, за інтереси народу. Та , як правило, опозиція лише перед виборами піднімає питання щодо ЗУ "Про імпічмент Президента України”, ЗУ "Про відміну депутатської недоторканності” , ЗУ "Про відміну депутатських пільг” тощо, але коли опозиціонери приходять до влади - відразу забувають про свої обіцянки. Причому це стосується будь - якої опозиції, адже завтра вона може прийти до влади.

А якими є причини того, що люди не йдуть на вибори? Однією з них є те, що не всі знають за кого віддати свій голос, а у цьому винна багатопартійність. Адже саме вона заплутує людей. Серед інших причин такі: "штучне” залякування, тобто, коли люди вірять в те, що хтось точно знатиме за кого вони проголосували і бояться робити самостійний вибір, нерозрізнення положень програм політичних партій, а тепер це також і відсутність у бюлетені графи "Не підтримую жодного кандидата”. Фактично нерозрізнення програм політичних партій певним чином призводило раніше до того, що люди голосували "проти всіх”. Саме тому зараз багато виборців не знають, що робити через відсутність цієї графи… Як бачимо, відповідь на два вищезазначених запитання приводить нас до опозиції, яка потрібна для демократії, а остання – для забезпечення спроможності громадян України свідомо й правильно робити власний вибір та голосувати.

Погодьтесь, що такі причини для того, щоб не йти на вибори, як: "Не знаю за кого голосувати, тому не йду на вибори ”або" В цьому немає ніякої потреби, бо змін і так не буде”, є неправильними. Натомість така думка, як: "Я патріот своєї країни, тож обов’язково йтиму на вибори, і так має зробити кожен свідомий українець” є кращою, і такою, яка робить маленький крок до здійснення змін у нашій країні.

Зрозуміло, що вибори до українського парламенту мають важливе значення для майбутньої української демократії та народу нашої держави, бо сьогодні ще є можливість зупинити формування моделі країни, де панує кримінальний клановий капіталізм. Не є секретом те, що кримінально - олігархічні клани зробили державну владу механізмом реалізації своїх інтересів, контролюють засоби масової інформації, використовують адміністративний ресурс, створюють для дезорієнтації виборців нові політичні проекти. А це все робиться для того, щоб не пропустити до парламенту політичні сили, які представлятимуть інтереси більшості українських громадян. Ми щоденно бачимо на каналах саме ці політичні сили, які заполонили рекламою телебачення та вулиці. Вони за це платять гроші, які "позичили” в держави та кожного громадянина. Тому про яку чесність і порядність може йти мова в такій боротьбі? Проте саме так зараз в Україні відбувається передвиборчий процес.

Цікавить таке запитання: як забезпечити чесні вибори в Україні? Відповідь на нього дає заступник Голови Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва й місцевого самоврядування Юрій Ключковський, який вважає: ” Такі вибори треба розуміти як підтвердження недопущення фальсифікації результатів волевиявлення, що не дало б спрацювати принципу Сомоси: "Я програв голосування, але виграв підрахунок голосів”. А на думку голови правління Громадянської мережі ОПОРА Ольги Айвазовської, із п’яти основних засад виборчого права, на які спирається виборча спадщина Європи, українське законодавство умовно гарантує загальність, вільність і безпосередність виборчого процесу, але таємність і рівність мали б бути забезпечені конкретніше.

Крім цього, можна назвати багато застережень стосовно демократичності Закону України " Про вибори народних депутатів України ”. Зокрема, це стосується положення про внесення грошової застави політичним партіям та мажоритарним округам, що фактично позбавило більшу частину громадян можливості бути обраними депутатами Верховної Ради України, а також формування складу окружних та дільничних виборчих комісій, підняття прохідного бар’єру з 3 % до 5 %, вилучення графи "Проти всіх” тощо…

 Юліана Казімова
Нова-стара виборча система

Читайте також:
Коментарі
avatar