Винниківська залізниця: історія і сучасність
16.05.2012
Питання про будівництво залізниці "Персенківка - Винники - Перемишляни - Бережани - Підгайці" виникло в 1901 році, коли було дано дозвіл на цей проект. Будівельні роботи розпочалися у 1905 році й тривали до 1908-го, однак через реконструкцію станції "Підзамче" відкриття гілки відклали ще на рік. Лінію провели таким чином, що від магістралі "Львів - Красне" вона відгалужувалася в районі Кривчиць, далі йшла до Верхнього Личакова, де було збудовано Личаківський вокзал, якого прагнув магістрат. На цій ділянці лінія надзвичайно петляла: так, у районі сучасної вулиці Тракт Глинянський два відрізки на лінії по прямій відділяють 200 м, а по рейках - 2,5 км. Через це відразу після відкриття львівська преса охрестила залізницю "морським змієм".

З Підзамче до Личакова поїзд долав підйом, висота якого була майже 350 м, до Винник підйом знижувався до 250 м. Далі дорога пролягала через Жупан, утворюючи справжні винниківські серпантини. Щоб оминути гору, поїзд повинен був перетнути дорогу, різко звернувши вправо. Для цього над дорогою збудували міст. За ним колія різко повертала вправо. Через кількасот метрів - вліво. Перетнувши ще раз дорогу, поїзд повертав вправо та їхав уже просто до Винниківського вокзалу. Вокзал у Винниках знищили під час ІІ світової війни, а знаходився він недалеко від нинішньої СШ№29, на вул.Івасюка.

Рятувало ситуацію те, що поїзди були невеликі - всього 3-4 вагончики і рухалися повільно. Між Львовом і Винниками поїзд курсував 2-3 рази на день. До Підгаєць і Бережан - раз на добу. Під Жупаном, на галявині, збудували станцію "Маріївка". Це була примітивна дерев'яна споруда без вікон та дверей. Але під її дахом у дощ чи сніг могли сховатися кілька десятків людей.

Далі лінія йшла на Підберізці до Миколаєва, звідки повертала на Куровичі, а далі через Лагодів і Коросне виходила до Перемишлян. Потім через Вовків, Біле, Дунаїв, Біще, Гиновичі, Бережани та Потутори виходила на Підгайці. Плани продовження до Монастириськ і Бучача, а також сполучення з Персенківкою так і не були зреалізовані.

У 1920-1930-х роках для доїзду відпочиваючих у рекреаційні зони Знесіння, Личакова і Винник на лінії курсували спеціальні відпочинкові приміські потяги. Зокрема, відомо про експлуатацію парового трамвая з вертикальним котлом.

У 1944 році німецькі війська, які відступали, знищили лінію на відрізку від Винник до Підгайців. У 1970-х роках влітку зі станції Личаків до Винниківського (тоді - Комсомольського) озера ходили потяги, однак маршрут швидко закрили. 3 1990-х років лінію використовували для потреб дріжджового заводу "Ензим": кілька разів на тиждень курсував вантажний дизель-потяг ЧМЭ3.

Залізниця мала велике туристичне значення. По-перше, вона пролягала через дві великі рекреаційні зони: регіональний ландшафтний парк "Знесіння" та Винниківський лісопарк. По-друге, лінія простягалася повз кілька об'єктів, які є культурною спадщиною, зокрема, сліди городища ІХ-Х ст. на горі Баба, городище-капище V-VІ ст. на Світовидному полі, Церква Святого Іллі XIX ст. та Музей народної архітектури та побуту просто неба Шевченківський гай".

Наприкінці 2000-х рр. відкриттям на залізниці руху туристичних потягів зацікавилися Львівська міська рада, адміністрація парку "Знесіння" та громадська організація "Форум Карпатський трамвай", яка вже відродила вузькоколійку у Вигоді (відому, як "Карпатський трамвай"). У 2009 році вони оголосили про плани залучити інвестора для обладнання платформ та створення інфраструктури (сувеніри, кав'ярня). Очікується, що за маршрутом "Підзамче - Личаків" курсуватиме відреставрований вагон, обладнаний м'якими сидіннями.

Було також оголошено, що попередня вартість проекту - майже 1,5 млн грн і його реалізацією вже зацікавилися Міністерство культури України та ЗАТ "Ензим". У 2011 році Львівська залізниця оголосила про плани створення реалізації проекту до футбольного чемпіонату Євро-2012.

Сьогодні залізниця "Підзамче - Личаків" - звивиста неелектрифікована залізнична гілка у Львові, що має довжину 7,5 км, яка відгалужена від лінії "Львів-Красне" в районі Нового Знесіння і закінчується у Винниківському лісопарку поблизу дріжджзаводу "Ензим".

Андрій БАЙЦАР, доцент ЛНУім. І. Франка
Джерело: http://vinnikiplus.in.ua/

Читайте також:
Коментарі
avatar